Obsah stránky
Masopust 2011.
Masopust je časem tancovaček, plesů, zabijaček a kdysi i svateb. Za vrchol masopustu jsou považovány dny před Popeleční středou a nejen na Šumavě jsou příjemným zpestřením konce dlouhé, mrazivé zimy. Rok co rok na nás v této době dýchne nejen veselí a radost z přicházejícího jara, ale také z dávných tradic, jejichž zachováváním se příliš mnoho míst naší republiky už pochlubit nemůže, přestože tradice maškarních průvodů (podobně jako třeba vynášení Morany, nebo jako tradice stavění májky) sahá až do dob starých Slovanů.
V Přečíně se sešlo přibližně 35 maškar. Přestože musely během okružní cesty po Přečíně a Přečínských chalupách brát ohled na slabší členy průvodu, kteří je zpomalili (například na nevěstu ve vysokém stupni gravidity), pobavily masky naprostou většinu obyvatel i přihlížejících. O muziku se jako vždy postarali dva skvělí měchotahači a šašci s píšťalkami. Kominíci nebyli falešní, legitimovali se dobrovolně, ovšem jakési platby od majitelů komínů a jiných průduchů, také občas vyžadovali.
Kritiku si přečínský průvod masek vůbec nezaslouží, je však třeba poznamenat, že příště by měl mít řezník lépe nabroušený nůž, Vinnetou nepromokavé mokasíny místo sněhulí, Krakonoš by si měl nechat narůst ofinu, jeptiška by se měla tvářit důstojněji, Karkulka by neměla vydávat čaj za rum a Smrtka by měla mít pevnější kosu.
Protože autorce nebylo umožněno zúčastnit se tradiční masopustní zábavy, přináší na toto téma krátký rozhovor s nezávislou pozorovatelkou Gabrielou Josefíkovou.
Autorka: Kolik lidí se zúčastnilo masopustní zábavy, a kolik z toho bylo masek?
G. J.: Odhaduji, že se sešlo kolem sta lidí, přibližně polovina byly masky.
Autorka: Jak se jmenovala hudební skupina, která hrála k tanci a poslechu?
G.B.: Skupina Táta a já, jako již tradičně. Velmi mile mě překvapilo a potěšilo, že oba členové kapely byli také v maskách. Farář a lidožrout se na pódiu skvěle vyjímali.
Autorka: Jaké konkrétní masky byly letos k vidění?
G.J.: Pravděpodobně nelze vyjmenovat všechny, takže jen některé příklady:
břišní tanečnice, kuchařka, mimina, Arabky, klauni, Pipi Dlouhá punčocha, kovboj s kobylou, vodníci, lesní žínka, Mexičan, černá vdova, nevěsta, mnich, slunečnice, zahradník, Smrťák, Bonnie a Clyde, zdravotní sestra, indiánka, slepá bába, lakýrník, člen hnutí Hippies, pavoučí žena, tetička z Prahy, černoška…
Autorka: Každý rok se tato masopustní zábava velmi vydaří - bylo tomu tak i letos?
G. J.: Určitě ano
Autorka: Spatřujete nějaký rozdíl nebo posun v porovnání s minulými lety?
G. J.: V tomto bodě bych ráda pochválila kapelu. Můj subjektivní názor je, že hráli skvěle, oproti minulým letům přibyly další písně a hlavně nasadili již od začátku takový repertoár, že se parket téměř okamžitě zaplnil.
Autorka: Soutěžilo se o nejlepší masku? Která maska byla vyhlášena jako nejlepší?
G. J.: Masky se umístily v pořadí: Vodník s fajfkou, Mušketýrka, Myška, Nevěsta, Korzárka, Čert Michal, Ďábel, Kravičky, Chemik z Afganistánu
Autorka: Co pro vás znamená období postu mezi Popeleční středou a Velikonocemi?
G. J.: V tomto čase na mnoho lidí padá jarní únava, takže období půstu bychom mohli využít k tomu, abychom se psychicky i fyzicky očistili
Autorka: Děkuji za rozhovor.
Na závěr bych jen ráda doplnila poslední odpověď rozhovoru.
Využijme období půstu nejen k zamyšlení a meditaci, jak doporučuje křesťanská tradice, ale třeba právě i k celkové detoxikaci organismu.
Oni naši předkové už od pradávna moc dobře věděli, proč nepokračovat začátkem jara v konzumaci tučného masa, v přecpávání a dalších radovánkách.
Markéta Kalinová, Přečín foto: Markéta Kalinová, Barbora Zlochová
Více fotek ve fotogalerii obce.